Szupermarketben kapható, összesen 13 eper- vagy epres jégkrémet vizsgáltak, amelyek nevük vagy a csomagoláson lévő kép alapján azt a látszatot keltik a fogyasztóban, hogy gyümölcs tartalmú terméket vesznek. Habár nagyon kritikus anyag egyikben sem volt, több termék tartalmaz potenciális allergizálót, fölösleges aromát, rengeteg cukrot, de legjobb esetben is csak 20-25% gyümölcsöt.
A legmagasabb pontértéket a Haagen dazs Epres jégkrém kapta, mivel az egyik legmagasabb gyümölcstartalmú termék volt, 21% eperrel, viszonylag alacsony cukortartalommal és adalékanyagok nélkül. Egy ponttal szorosan mögötte az Unilever terméke a Carte d'Or Classic Eper, harmadik helyen pedig a Grycan Eper jégkrém végzett. Habár ezeknek volt a legmagasabb a gyümölcstartalma (26-20%), de pontot is veszítettek mesterséges aroma ill. potenciális allergizáló adalékanyag miatt.
A lista végén végzett termékek egyáltalán nem tartalmaznak gyümölcsöt csak aromát, viszont annál több cukrot ill. sok nem kívánatos adalékanyag van bennük.
Az ár alapján elmondható, hogy az olcsóbb termékek (350-800Ft/liter) a lista végére kerültek az alacsony gyümölcstartalom és sok adalékanyag miatt. A lista élén végzett három termék viszont mind drágább egységáron kapható: 1250Ft/liter és 4.000Ft/liter között.
Mennyi gyümölcs van a jégkrémben?
A vásárlóként abban a hitben választunk gyümölcsjégkrémet, hogy az adott termék valószínűleg tartalmazza a névadó gyümölcsöt. Ehhez képest a 13 tesztelt termék közül a legmagasabb gyümölcstartalmú készítményekben az eper aránya 26% volt, 21% és 20% volt, a többiben 16% és 6% között mozgott. A legalacsonyabb gyümölcstartalmúaknál inkább jelképesnek nevezhető ennek az összetevőnek az aránya, hiszen 0,3 és 1,6% között volt.
A Magyar Élelmiszerkönyv szerint az elnevezésben is különbséget kell tenni 15% feletti ill. annál kisebb gyümölcstartalom esetén. Míg az előbbit nevezhetik a gyártók „gyümölcsjégkrémnek”, az utóbbinál már csak a „gyümölcsös jégkrém” elnevezés megengedett. Amelyiknél csak aroma adja a gyümölcsízt, „gyümölcs ízű” jégkrémnek kell nevezni. Habár a vizsgált termékek elnevezése megfelelt az előírásoknak, az már más kérdés, hogy a fogyasztók tisztában vannak-e az elnevezések közötti különbséggel, és ezt figyelembe veszik-e a vásárlásnál.
Egyéb összetevők
A jégkrémek fő összetevői a különféle tejtermékek. A termék beltartalmi értékét jelentősen befolyásolja, hogy ez a tejtermék tejszínt vagy tejsavóport jelent-e. Mindössze 4 termék tartalmazott tejszínt.
11 termék tartalmaz mesterséges aromát, habár úgy gondoljuk, hogy egy jó minőségű jégkrém e nélkül is megállja a helyét.
Amikor jégkrémet veszünk, tisztában vagyunk vele, hogy magas cukortartalmú édességet fogyasztunk, de ezen belül is lehet különbséget tenni. A termékek cukortartalma 16 és 27% között változott. Habár a cukor egy része származhat a benne lévő gyümölcsből, de a vizsgált jégkrémek esetében nem tapasztaltak ilyen összefüggést, ugyanis a minimális gyümölcstartalmú termékek között is volt kiemelkedően magas cukortartalmú.
Az emulgeálószerek és stabilizátorok használatával érik el a gyártók, hogy a jégkrém megőrizze kedvező állagát. Viszont ezek között vannak potenciálisan allergizáló hatásúak is, mint például a guargumi vagy a szentjánoskenyérmag-liszt. Mindössze egy termék volt, amelyikben egyik sem fordult elő. A teljes teszt ITT tekinthető meg.
A Tudatos Vásárlók Egyesületéről
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) non-profit, közhasznú civilszervezet 2017-ben 15 éves. A TVE az etikus, környezetileg és társadalmilag tudatos vásárlás népszerűsítésért dolgozik Magyarországon. Célja, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.
Főbb tevékenységek:
Nemzetközi tesztek: 2017-ben indult a TVE új szolgáltatása. A http://tesztek.tudatosvasarlo.hu/ oldalon számos nemzetközi laboratóriumban végzett teszt között böngészhetnek az olvasók. A tesztek megtekintése regisztrációhoz kötött és költségtérítéses - pl. mosógép, hűtőszekrény, bébiőr, futócipő.
- Független, reklámmentes: A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2015 óta tagja a nemzetközi ICRT (International Consumer Research & Testing) hálózatnak, amely gyártóktól független, kiváló minőségű információval segíti a fogyasztókat.
- Standardizált nemzetközi tesztelési módszerek: A tesztek egységesen kidolgozott módszertan és szempontrendszer alapján készülnek, így a termékek könnyen összehasonlíthatók akár több év múlva is.
- Akkreditált laboratóriumok: Évente több mint 50 nagy és számos kisebb teszt készül, több ezer terméken, mintegy 60 akkreditált laboratórium bevonásával.
- Több mint 50 millió fogyasztót segít világszerte: Az ICRT tagszervezetei egységes, magas színvonalú és máshonnan el nem érhető információval látják el a fogyasztókat a saját országukban. Havonta több mint 50 millió fogyasztóhoz jutnak el világszerte. Tartozz Te is közéjük!
Hírportál, ingyenes tesztek: A TVE 2004 óta működteti a Tudatos Vásárló (www.tudatosvasarlo.hu) portált, az ország első és mindmáig egyetlen, felelős és környezettudatos vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát, ahol többek között ingyenes teszteket is publikál.
E-szám adatbázis: A TVE honlapján működteti a részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető E-szám, azaz élelmiszer adalékanyag adatbázist (www.tudatosvasarlo.hu/eszam), és a tájékozódást segítő Címke adatbázist (http://tudatosvasarlo.hu/cimkek).
Háztartászöldítő ÖkoKör: A TVE 2010-ben indította el az ÖkoKöröket (http://tudatosvasarlo.hu/okokorok), amelyek célja a háztartások zöldítése, fenntarthatóbbá tétele környezeti terheik csökkentésével, tudatosságuk fejlesztésével, gyakorlati segítségnyújtással.
Közösségi Mezőgazdálkodás: A TVE 2011-ben indította el a Közösségi Mezőgazdálkodás (http://tudatosvasarlo.hu/csa) elnevezésű programját, amelynek célja, hogy bővítse a lakosság ismereteit a közösség által támogatott mezőgazdasággal (CSA) és a bevásárló közösségekkel kapcsolatban, segítse ezek elterjedését.
Tudatos Vásárló Kedvezménykártya: A TVE 2013-ban indította el Tudatos Vásárló Kedvezménykártya programját, melynek célja a fenntartható fogyasztási modell széles körű elterjedése (http://tudatosvasarlo.hu/kartya).