Jump to content

Új tanév, milyen tanév?

2020. 08. 20. 19:00

Komoly időszakot tudhatunk magunk mögött. Igaz ez ránk úgy, mint magyar állampolgárok, de szülői mivoltunkra is.

A koronavírus-járvány elleni védekezés egyik módszere a karantén volt. A kényszerű otthonmaradás iskolai időszakra esett, így a gyerekek az utolsó három hónapot az iskolapad helyett otthonukban töltötték. Nem lábat lógatva, hiszen a digitális oktatás igazi próbatétele volt.

Először kerültünk ilyen helyzetbe, amely mindent tekintve teljesen új volt. Az internet és a technikai kütyük használata a mai gyerekektől egyáltalán nem áll távol, így volt, ha a feltételek otthon is adottak voltak, talán ők élvezték a legjobban a digitális oktatást. A szülők kényszerű szabadságot voltak kénytelenek kivenni, míg, aki szerencsésebb volt, az home office munka keretén belük tudott dolgozni. A legrosszabbul azok jártak, akik a koronavírus miatt még a munkahelyüket is elveszítették.

Átvészelve a digitális oktatás próbakörét, fellélegeznek most a szülők és a pedagógusok is, hiszen hiába fenyeget a vírus újabb hulláma, a 2020-2021-es tanévet a normál tanrend szerint kezdjük meg. A pedagógusok számára nehezebb volt a digitális oktatás kivitelezése, de még nagyobb problémát okozott a személyes kontaktus hiánya. A gyerekek egy része örült annak, hogy otthonról, az internet segítségével tudnak tanulni, de szinte egyöntetű volt az a vélemény, ez az érzés csak az első hetekben okozott örömöt. Később már hiányzott az osztálytársak, iskolatársak közelsége. Szülőként alapjában véve több szerepet kell azon kívül még ellátni, de ebbe a pedagógus szerep csak ritkán vegyül. A lelkes és odaadó szülők odafigyelnek gyermekeikre és figyelemmel kísérik a diák előrehaladását. Az otthoni tanulás eddig sem volt ismeretlen, azonban a tananyagot leadó tanártól mégiscsak messze esett.

Káosz és feszültség

Nagyon sok édesanya, édesapa nem rendelkezik pedagógusi végzettséggel, így ha eddig is tanultak gyerkőceikkel, most azt egy új szintre kellett emelni. Intenzívebben ki kellett venni a részt a tanulásból, hiszen tanári irányítás helyett ez a szülőkre hárult. A gond abból adódott, hogy megfelelő képzettség híján az oktatás alapjainak, módszertanainak hiánya miatt erre nem hivatott a szülő.

Az, aki felül tudott kerekedni az intézmény által használt digitális tanulást segítő rendszer és az eszközök használatán, még mindig szembe találták magukat a tanítás nehézségével. Mégis sokkal jobb helyzetben voltak, mint azok, akiknek már az eszközök használata sem ment egyszerűen. A leghátrányosabb helyzetben pedig azok voltak, akik anyagi helyzetüknél fogva egyáltalán nem engedhették meg maguknak az internetet, az okos eszközöket. Mind-mind olyan feszültséget generáló helyzetet szülhettek, amely a szülő és a diákok számára sem volt kellemes. A másik oldalon, a pedagógusok is nehézségekkel találták magukat szemben, hiszen erre nem voltak – nem is lehettek – felkészülve.

Megnyugodva

Kicsit fellélegezve kezdhetünk bele az új tanévbe, remélve, hogy a vírus újabb hulláma nem zavar bele ilyen módon az életünkbe.

További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!

(Forrás: marmalade.co.hu | képek: pixabay.com)