Akinek nincs még tapasztalata és gyakorlata a gyerekek iskolás éveiből, azok hajlamosak nagy feneket keríteni a kicsi bölcsődébe szokatása körül is, és van, aki még az óvodába járást is csak a kötelező időre csökkenti. Ha pedig már az óvodától ennyire óvják a gyerkőcöt, mi lesz az iskolában?
Csak saját iskolai élményünkből kiindulva tudhatjuk, hogy az iskola már egy sokkal komolyabb légkör, mint amit az óvoda nyújt. A játékos tanulás mindkét nevelési-oktatási intézményben fontos szerepet tölt be, de amíg az óvodában főleg a játékra irányul a napi tevékenység nagyja, addig az iskola a gyerekek „munkahelyévé” válik, hiszen komoly szabályokat betartva, komoly tudást szívnak magukba. Ez azonban nemcsak a gyerkőcnek megterhelő, hanem a szülőknek is. Általában az édesanya feladatkörévé válik az is, hogy a gyerekeket iskolába indítsák, másnapra elkészüljenek a még hátralévő házi feladatokkal, az iskolatáska bepakolásával, tolltartó átnézésével.
Jól érzékelhetően megnövekszik mind a gyerekek, mind pedig a szülők teendője, ha a csemete belép a kisiskolás korba. Nemcsak az időt kell attól fogva jobban beosztani mindenkinek, de sok családban az is kemény logisztikai szervezést igényel, hogy a gyerekek eljussanak bölcsibe, oviba, iskolába, a szülők pedig a munkahelyükre. Mindezt persze időben kell megtenniük. Bölcsődébe és óvodába is van egy bizonyos időkorlát, amikorra célszerű a gyerkőccel megérkezni, de jóval rugalmasabb, a szülők munkahelyi viszonyához jobban alkalmazkodó rendszerről van szó. Az iskola megkezdésekor ez a könnyebbség megszűnik. Már nem lehet tovább aludni, kelni kell korábban, ha tetszik, ha nem. Időre kell megérkezni, és a kipihent gyermek tud csak igazán odafigyelni a tanórákon, ezért szigorúan be kell tartani az esti lefekvés idejét.
Az iskolaválasztáskor azt is figyelembe kell venniük a szülőknek, hogyan lehet kivitelezni a legegyszerűbben és leggazdaságosabban a gyerekek iskolába való elvitelét. A nívós, jó hírű iskolába járatás mit sem ér, ha az otthontól nagyon távol esik és az oda-vissza utazás az együtt töltött idő rovására megy.
Egyes munkahelyeken képesek tolerálni azt, ha egy munkavállalónál a körülmények változnak. Amennyiben lehetséges, érdemes a vezetővel egyeztetni a munkakezdés némi mósodulását.
A most elsős kisdiákok már javában belekóstoltak az iskolai életbe, de még mindig lehetnek számukra új dolgok. Nemcsak azok az ismeretek, amelyeket megtanulnak, hanem az iskolai szokások, az osztály légköre, az intézményi hagyományok. Foglalkozni kell a gyerekek lelkiállapotával, és elkezdődik az az időszak, amikor a munkából hazaérő szülőnek még arra is energiát és türelmet kell tartalékolnia, hogy a gyermekével leüljön beszélgetni, tanulni, készülődni.