Alsós iskolásként még csak-csak nagyobb kedvvel indulnak a kisdiákok iskolába, de a nagyobbak már jól tudják, hogy azok csak a bevezető évek voltak. A felső tagozat, a középiskola még nagyobb terhet ró a gyerekekre, és nem tehetnek mást, mint beleállnak és tanulnak. Mert nekik ez a feladatuk. Sőt, ha úgy tekintjük, akkor az iskola a munkahelyük. És most már megoldott a gyerekek egész napos elfoglaltsága, hiszen szó szerint egy műszakot húznak le az iskola falai között. A lényeg persze, hogy ha már ott vannak, akkor tanuljanak is. Amíg a kisebb diákok tanulását a tanítók felügyelik és vezetik, nagyobb diák korában óriási jelentősége lesz annak, hogy mennyire képes a gyerkőc egyedül tanulni otthon. Az időt és tanulnivalót ügyesen be kell osztani ahhoz, hogy még némi szabadidőre, barátokra is jusson figyelem. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen technikákat alkalmaznak a diákok ahhoz, hogy a megtanultakat eszükbe véssék.
Bizonyára sokakat láttak el azzal a „hasznos” tanáccsal, hogy a tankönyvet, füzetet éjszakára rejtsék a párnájuk alá, hogy lefekvés után a tudomány bemászhasson a fejükbe. Mindenki így tenne, ha tényleg csak ezen múlna, azonban a tanulás és az alvás kapcsolata nem is olyan meseszerű. Az alvás pozitívan kihat az eredményes tanulásra. Ezt már a XX. században is felismerték és azóta kísérletekkel is bizonyították, hogy az alvásnak tanulást segítő funkciója is van. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy a jótékony alvást mikor alkalmazzuk. Annak ugyanis akkor van tanulást segítő hatása, ha megtanultuk azt, amit kellett és arra alszunk egy jóízűt. Nemcsak szunyókálásról van szó, hanem a pihentető éjszakai, 8 órás alvásról. Ekkor teszünk jót. Ha tanulás előtt szunnyadunk el, majd álmunkból felkelve kezdünk neki a leckének, akkor semmilyen hatást nem érünk el.
Ha sok a tanulnivaló, akkor azt érdemes beosztani. Még így is könnyen eljuthatunk arra a pontra, hogy elkap az álom. Ilyenkor nem érdemes magunkkal harcolni. Adjuk meg testünknek azt, amire vágyik. Elég akár egy tízperces szunyókálás is, és máris jobban foghat az agyunk.
Ha megtanultunk valamit, majd azután alszunk, azt segítjük elő, hogy a megtanult információk a rövid távú memóriából a hosszú távú memóriába költözzenek át. Ezért van az, hogy a gyorsan megszerzett információk, amelyre nincs idő aludni egyet, azok hamar ki is vesznek az agyunkból, nem raktározódnak. Ha tartósan alkalmazzuk a tanulás-alvás kombinációt, az agyunk sokkal hatékonyabban raktározza a begyűjtött ismereteket, és akár évekkel később is felszínre hozható ez a fajta tudás.
Ha eredményesen szeretnél gyerkőcöddel is tanulni, akkor vezessétek be a tanulás-alvás technikát. Nemcsak a szóbeli leckék elsajátítása megy így jobban, hanem még a fizikai jellegű is. Egy-egy mozgásforma is hamarabb rögzül az agyban és a végtagokat is könnyebb lesz a mozgásnak megfelelően irányítani, ha a tanulását alvás követi.