Teljesen igaznak tartod a szavaidat, nem hazudsz sosem? Márpedig kutatások szerint egy átlagos beszélgetéskor tíz perc alatt többször is hazudhatunk. Nemcsak mi teszünk így, hanem velünk is ezt teszik. Nemcsak magánbeszélgetésekkor hazudunk, hanem felvetődik bennünk a kérdés, hogy országunk vezetői, politikusai vajon pont úgy tesznek, mint az átlagos emberek, azaz hazudnak?
Olyan világban élünk, amely a fogyasztás és termelés körforgásában működik és ezt is üzenik nekünk. Nemcsak a politikusok, de még a reklámok is. Felépítenek bennünk egy álomvilágot, és maradhatunk a valóságban is. A mi döntésünk, hogy melyiket választjuk. Csakhogy arra motiválnak, hogy inkább az álomvilágban éljünk, mert az szebb és jobb élettel kecsegtet, mint a valóság. Sokan választjuk is ezt, amely azonban hazugság. Ha szerencsénk van, akkor észrevesszük ezt a mű, mások által nekünk kialakított világot, és ki akarunk abból szállni.
Nemcsak a politikusok manipulálnak így, hanem a reklámok is. Vagyis álljunk csak meg egy pillanatra. A marketing hazudna? Maga a marketing nem egy aljas terület, hanem az egy egész céget képviselő tevékenység. Nem a marketing hazudik, hanem a mögötte meghúzódó cég. Találkozhatunk olyan reklámokkal, amelyek hazugságokat fogalmaznak meg és adják a közönség elé. Sok esetben arról van szó, hogy elhallgatják a valóságot. Ez nem más, mint az ügyfeleit vagy a vevőit teljesen bugyuta embereknek néző hozzáállás, vagyis megint bebizonyosodik, hogy nem a marketinget, a reklámot kell hibáztatni, hanem a mögötte meghúzódó embereket.
Mi lenne, ha olyan reklámokkal találkoznánk, amely az adott termék hibáit sorakoztatja fel? Nos, lehet így értékesíteni egy terméket, és akár előny is származhat belőle, ugyanis ez a fajta őszinteség olyan hatással van az emberekre, hogy még a hibákat is elfogadják. Persze csak akkor, ha azt is el tudjuk fogadtatni, hogy a meglévő hiba mellett mire képes az adott termék. Ráadásul, ha felhívják valami hibájára a figyelmet, az kevésbé tűnik nagynak az őszinteség miatt. Tehát létezik ilyenfajta kommunikáció is.
Ha valamit sokszor hallunk, bármilyen butaság is, egy idő után elkezdünk benne tényleg hinni. Ez igaz lehet? Akkor igen, ha nemcsak sokszor, hanem sokan is mondogatják nekünk. Ennyi ember csak nem tévedhet?! Tényleg így működik ez a valóságban is, és már pszichológiai vizsgálatokkal is igazolták. Mindegy az, hogy egy állítás mennyire igaz, ha azt sokan és sokszor hangoztatják. Azért van ez így, mert sok információt egyenként megvizsgálnunk nehéz, se idő, se energiánk nincs arra, hogy mindent átrágjunk, ezért ha többen is igaznak vélik az állítást, a legegyszerűbb és leggyorsabb módját választjuk, hiszünk nekik, megyünk a tömeg után.
Van egy jó hírünk. Ez nemcsak a hazugsággal működik így, hanem az igazsággal is. Ha szépet kezdünk hangoztatni, mások is elhihetik, és ha többen és többször mondjuk, elhisszük.